BLEVE-scenario bij verdiepte ligging en overkluizing - een literatuurverkenning

Terug

2016 Reinoud Scheres en Jan Heitink

De Omgevingsdienst Haaglanden wenst de mogelijkheid te onderzoeken van een geconcretiseerd schillenmodel voor de Utrechtsebaan, met zijn specifieke omgevingskenmerken. Het eerste deel van het onderzoek betreft een literatuurverkenning naar de drukeffecten op bebouwing als gevolg van een BLEVE vanwege het bezwijken van een LPG-tankwagen op de Utrechtsebaan. Hierbij gaat het om gebouwen voor het langdurig verblijf van personen langs en over de weg (dus geen loodsen of bedrijfshallen, maar om draagconstructies uit staal of beton) alsmede om overkluizingen. Het literatuuronderzoek richt zich op de effecten van de drukgolf van de BLEVE op de bebouwde omgeving. Voor de uitwerking van een BLEVE op de bestaande bebouwde omgeving langs de Utrechtsebaan maakt het uit op welk punt van deze weg het ongeval gebeurt. Dit vanwege de viaducten, overkluizingen en hoogbouw langs de weg. Ook het soort van hoge gebouwen is in principe verschillend kwetsbaar voor de drukgolf.

Lees het volledige document

Piet Heinstraat 12

7511 JE Enschede

053 2097 200

info@aviv.nl

www.aviv.nl